PRIVACY VERKLARING
Hoe wij omgaan met persoonsgegegevensPrivacyverklaring PlusThuisverpleging
In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. We maken helder welke persoonsgegevens wij verzamelen en voor welke doeleinden wij deze gebruiken. We leggen je ook uit hoe je jouw gegevens kunt inzien, wijzigen of verwijderen. We vinden het belangrijk dat jij hier goed van op de hoogte bent en raden je aan deze verklaring zorgvuldig te lezen.
Algemeen
Plus Thuisverpleging organiseert en coördineert een dienst voor thuisverpleging in de regio Maasland.
Plus Thuisverpleging verwerkt krachtens wettelijke bepalingen en omwille van organisatorische redenen bepaalde persoonsgegevens van patiënten, hun familie, leveranciers, klanten en derden. De verwerking van persoonsgegevens gebeurt steeds conform de privacywetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016, ook wel AVG of GDPR genoemd). In deze privacyverklaring wordt uiteengezet hoe we met deze persoonsgegevens omgaan.
Plus Thuisverpleging behoudt steeds het recht om deze privacyverklaring te wijzigen. Gelieve daarom zelf regelmatig de laatste versie van dit document te raadplegen.
Deze privacyverklaring werd het laatst gewijzigd en herzien op 5 juni 2018.
Waarom wij gegevens van jou verwerken
Plus Thuisverpleging verwerkt persoonsgegevens vanuit een aantal wettelijk verplichtingen als thuisverpleegkundige. Voorbeelden: we hebben jouw gegevens als patiënt nodig om je medisch dossier aan te leggen, de derdebetalersregeling met je mutualiteit toe te passen, om prestaties te registreren. Daarnaast hebben wij de wettelijke verplichting om bepaalde gegevens door te sturen naar andere partijen, zoals bijvoorbeeld het doorgeven van KATZ scores aan je mutualiteit, lezingen van je E-ID. Andere persoonsgegevens zijn nodig omwille van organisatorische redenen, bijvoorbeeld naam en adres van kinderen, familie om hen te informeren in noodsituaties.
Welke gegevens wij van jou verwerken
Wij verwerken diverse soorten persoonsgegevens. Bepaalde persoonsgegevens verkregen we rechtstreeks van jou als betrokkene.
Plus Thuisverpleging verwerkt en verzamelt de volgende categorieën van persoonsgegevens:
- persoonlijke identificatiegegevens (o.a. naam, adres, …);
- persoonlijke kenmerken (leeftijd, geslacht, geboortedatum en -plaats, burgerlijke staat, nationaliteit);
- rijksregisternummer;
- medisch dossier (vb. bloeddruk, polsslag, wondverslag, gebruikte medicatie, …);
- bezoeken (de registratie van lezingen van het E-id);
- beeldmateriaal (vb. foto van wonde);
- eventueel biometrische identificatiegegevens: bv. vingerafdruk.
- mits uitdrukkelijke toestemming de namen en telefoonnummers van familie of buren die nodig zijn om in noodsituaties correct te kunnen reageren
Hoe wij omgaan met jouw gegevens
Plus Thuisverpleging gaat bij de verwerking van persoonsgegevens altijd uit van de wettelijke basisprincipes. We verwerken persoonsgegevens enkel om onze doelen te bereiken en doen dit steeds op rechtmatige en transparante basis. We verzamelen enkel die persoonsgegevens die nodig zijn om onze rechten en plichten als thuisverpleegkundige na te komen. Dit betekent ook dat wij jouw gegevens niet zullen gebruiken voor andere doeleinden dan wij in dit privacyreglement noemen. We respecteren de bewaartermijnen en bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig (gebaseerd op wettelijke bewaartermijnen en de regels opgelegd door het RIZIV en FOD gezondheidszorg).
Bij de uitvoering van onze opdrachten, doen wij soms beroep op derden, bv. leveranciers van administratieve pakketten en het medisch dossier, zoals bv. Soft 33, Corilus. Plus Thuisverpleging draagt hiervoor de verantwoordelijkheid en sluit met hen overeenkomsten en geheimhoudingsverklaringen af.
Wij respecteren uw privacy en zullen nooit uw persoonsgegevens verkopen of verhuren aan derden.
Vanuit bepaalde wettelijke verplichtingen en omwille van organisatorische redenen, kunnen bepaalde persoonsgegevens doorgegeven worden aan verscheidene instanties, waaronder:
- mutualiteiten, overheidsdiensten, zoals o.a. Departement Gezondheidszorg,;
- uw huisarts.
Jouw rechten
In overeenstemming met de AVG kun je een aantal rechten uitoefenen in verband met de verwerking van jouw persoonsgegevens. Je hebt namelijk het recht om:
- een verzoek in te dienen tot inzage van de persoonsgegevens die wij van jou verwerken
- een verzoek in te dienen om persoonsgegevens te verbeteren (onjuiste gegevens aan te vullen of te verbeteren)
- een verzoek in te dienen om persoonsgegevens te wissen (bv. intrekking van de toestemming voor het gebruik van telefoonnummers van derden in geval van nood)
Als de verwerking van jouw persoonsgegevens gebeurt op basis van jouw toestemming, heb je steeds het recht deze toestemming in te trekken.
Het bestuur van Plus Thuisverpleging is verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die wij van jou verwerken.
Heb je vragen over de uitoefening van jouw rechten? Contacteer je verpleegkundige of de administratie.
Plus Thuisverpleging zal steeds jouw vraag onderzoeken. Het zal niet altijd mogelijk zijn hierop in te gaan. Als je ons verzoekt om jouw gegevens te wissen, zullen wij nagaan of dit mogelijk is. Bij deze afweging houden wij ons aan de wettelijke verplichtingen. We zullen je steeds duidelijk schriftelijk (elektronisch) informeren, uiterlijk binnen een maand na ontvangst van jouw verzoek. Afhankelijk van de complexiteit kan de termijn van antwoorden verlengd worden, maar ook hierover zullen we je informeren. Het verstrekken van de informatie of communicatie is in principe kosteloos tenzij de verzoeken kennelijk ongegrond of buitensporig zijn.
Indien je het niet eens bent met ons antwoord op jouw verzoek, heb je altijd het recht om schriftelijk een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Hoe wij jouw gegevens beveiligen
Plus Thuisverpleging neemt gepaste beveiligingsmaatregelen, zowel technisch als organisatorisch om de juistheid, de vertrouwelijkheid en de integriteit van jouw persoonsgegevens te beschermen tegen bv. onverwachte vernietiging, toevallig verlies, moedwillige wijziging of ongeoorloofde toegang.
Praktische informatie
Contactgegevens:
Plus Thuisverpleging
Keyertstraat 25
3650 Dilsen-Stokkem
Tel. 0493 177884
administratie@plusthuisverpleging.be
Bestuur Plus Thuisverpleging:
Kristel Vancleef, Joeri Klingeleers
kristel@plusthuisverpleging.be, joeri@plusthuisverpleging.be
Aanspreekpunt informatieveiligheid Plus Thuisverpleging:
Joeri Klingeleers
joeri@plusthuisverpleging.be